Sâmbătă, pe 5 Noiembrie a avut loc cea de-a XV-a ediție a conferinței Omul din spatele unui profesor. Ne-am întâlnit, ca de fiecare dată, online pe ZOOM, de la ora 11:00 pentru o nouă discuție despre un subiect actual din educație.
Am discutat, de data aceasta, despre adaptarea învățării la noua structură a anului școlar, într-un cadru cald și deschis, alături de un ceai sau de o cafea și într-o companie minunată :). Și profităm de ocazie pentru a le mulțumi tuturor celor care ne-au fost alături! 🌷
De fiecare dată când organizăm o ediție a conferinței suntem atenți să alegem un subiect de interes de la momentul respectiv și să invităm speakeri care inspiră alți profesori, care sunt preocupați de dezvoltarea lor profesională și care sunt generoși și împărtășesc din practicile lor. Ediția aceasta nu a fost o excepție și suntem bucuroși si recunoscători că i-am avut alături de noi pe:
1. Vasile Brașovanu – profesor pentru învățământ primar la Școala Privată Aletheea din București,
2. Mihaela Preda – coordonator pedagogic la Școala Primară Montessano din București,
3. Adriana Lefter – director la Școala Gimnazială ”Elena Doamna” din Tecuci și pe
4. Liliana Chivulescu, profesor pentru învățământ primar la Școala Gimnazială ”Picior de Munte” din Dâmbovița.
Pe lângă exemplele de activități de la clasa lui, pe care ni le-a oferit, Vasile a punctat cât de importantă a fost pentru el croșetarea modulelor din acest an școlar, din punct de vedere al readaptării elevilor la contextul școlii (abilităti pshiho-emotionale) si al parcurgerii continutului academic. A făcut acest lucru alături de colegii lui, cooperarea este foarte importantă. Primul pas a fost să dobândească claritate în ceea ce își propun să facă și apoi ”perseverență, perseverență, perseverență” înspre a duce la bun sfârșit planificarea.
Mihaela ne-a prezentat o parte din proiectele pe care ea și echipa Montessano le-au dezvoltat pentru elevi. Caietul de dezvoltare personală este un instrument care îi poate ajuta pe profesori să îi îndrume pe elevi și să îi susțină armonios. Iar pe elevii îi poate ajuta să își înțeleagă emoțiile și să se cunoască mai bine.
Caietele de multiculturalitate pot fi folosite interdisciplinar și astfel elevii pot face mult mai ușor legături între discipline și între informații utile și felul în care le pot folosi în viața de zi cu zi.
Adriana ne-a oferit posibilitatea să pătrundem puțin în cancelaria școlii. A creat un chestionar pentru colegii ei in care le-a adresat întrebări despre noua structura a anului scolar si i-a rugat sa scrie despre avantajele si dezavantajele acestei structuri. Astfel s-a asigurat ca toti profesorii au inteles corect împartirea conținutului academic pe module și ce înseamnă, de fapt, aceaste module.
O altă idee foarte bună pe care o implementeaza profesorii Școlii Gimnaziale ”Elena Doamna” este calendarul evaluării scrise, pentru elevii de gimnaziu. Un calendar fizic, in cancelarie, unde profesorii notează clasa și data la care vor efectua evaluare.Evită astfel aglomerarea elevilor, cu teste, în aceeași perioadă.
Liliana a decis sa transforme această structură a anului școlar intr-o poveste cu mai multe capitole. O idee foarte bună, nu-i așa? Ea înglobează o poveste la cat mai multe discipline și astfel le oferă elevilor perspective diferite despre cum pot privi un text și în ce context îl pot folosi. Pentru că nu are manuale pentru toți elevii Liliana a decis să renunțe la ele. Își construiește singură materialele de lucru și, prin acest gest revolutionar, le întărește elevilor ei mușchiul creativității. Împreună vor transforma procesul de învățare!
Am incheiat această ediție cu inima ușoară si cu agenda plină. Plină de idei, plină de resurse și cu încrederea că indiferent cât de necunoscut și nou poate fi un an școlar teachers got each other`s back. Profesorii se pot sprijinii unii pe ceilalți, pot schimba idei și își pot oferi inspirație. E necesar doar să aibă curajul să își ceară ajutorul unii altora.
Noi ne revedem data viitoare, la cea de-a XVI-a ediție a conferinței Omul din spatele unui profesor!