Interviuri

Omul din spatele unui profesor – Consuela Colțan

By October 16, 2020No Comments

Pe Consuela Colțan o admirăm de ceva timp, de la distanță, pentru modul ei unic de a preda și de-ai face pe copiii din noua generație să își păstreze atenția și să perceapă ora ca pe o aventură. În curând va fi invitata noastră la “Conferința Omul din spatele unui profesor. Armonia profesor-elev.”❤️

Mulțumim că ai acceptat invitația noastră la interviu!

  1. Bună, Consuela! Spune-ne câteva cuvinte despre tine.

Bună! Sunt Consuela Colțan, profesor pentru învățământul primar la Școala Gimnazială Nr. 280 din București. Sunt un învățător pasionat de ceea ce face, profesor metodist, mentor; un om preocupat de inovație în educație, căruia îi plac provocările și care se autodepășește în permanență. Fiind mereu lângă elevi, punând pe primul loc înțelegerea nevoilor lor, instruindu-i zi de zi, copiii m-au învățat, la rândul lor, poate mai multe lucruri decât am făcut-o eu citind sau studiind.  Munca cu cei mici înseamnă bucurie, satisfacție și un flux de energie pozitivă de la mine spre ei și de la ei spre mine. 

A fi educator este, fără îndoială, meseria cea mai importantă și mai nobilă a omenirii, pentru că are acces direct la sufletul copiilor, iar de eforturile depuse de educatori depinde întreaga evoluție umană. Consider că, mai ales în vremurile pe care le trăim, educatorul trebuie să fie, înainte de toate, un doctor de suflete, iar răbdarea, încrederea și iubirea pot produce adevărate minuni asupra spiritului, sufletului și trupului micilor învățăcei.

  • Cum traversezi această perioadă, pe plan personal și profesional ?

Asemeni multor oameni, și eu în această perioadă am trecut prin mai multe faze: de la îngrijorare,  la panică, fobie față de aglomerațiile umane, pentru ca acum să ajung la o stare de recunoștință pentru sănătatea mea și a familiei mele, pentru reîntâlnirea cu elevii mei și reluarea minunatelor noastre activități.  

Anul trecut școlar, dar și acesta s-au dovedit a fi o adevărată provocare pentru toți actorii educaționali. Peste noapte, am fost obligați să ne mutăm activitatea în mediul virtual și să regândim întregul proces didactic, adaptându-l noilor condiții. Nu este deloc ușor să organizezi cursuri online și să menții viu interesul elevilor pe toată durata activității. Este necesară o minimă pregătire pentru utilizarea instrumentelor digitale, la care se adaugă valorificarea talentului pedagogic și creativitatea profesorului. De asemenea, mediul învăţării trebuie să fie suficient de stimulativ şi de diversificat, încât să ofere fiecărui elev o motivaţie susţinută. Trebuie să aduci cu tine, în mediul online, entuziasmul și vivacitatea, să creezi momente de surprindere în fața ”noului”, să le trezești bucuria învățării. Pentru aceasta, am participat la foarte multe cursuri de formare, am căutat soluții digitale, și  nu în ultimul rând, am apelat la sprijinul părinților, care au devenit ”asistenții mei de acasă”, cărora le mulțumesc pentru sprijin.

Pe toată perioada suspendării cursurilor, ”Școala marionetelor”, proiectul nostru câștigător la Concursul ”Creatori de Educatie”- ediția 2019,  a continuat să sprijine învățarea și să facă mai ”prietenoasă” trecerea bruscă a școlii în online. Am avut plăcerea și oportunitatea de a participa la proiectul Inspectoratului Școlar al Municipiului București, numit ”Lecția regăsită”, unde am înregistrat săptămânal activități integrate, destinate elevilor claselor I și a II-a. În realizarea lecțiilor și în mânuirea marionetelor, am beneficiat și de sprijinul colegelor mele, Nicoleta Feleagă și Sanda Picler, inspector inv primar, sector 5.

In aceste ”lecții regăsite” am încercat să creem o atmosferă destinsă, familiară, interactivă pe cât posibil. Am avut momente de susținere emoțională, prin exerciții diverse, de consolidare și recapitulare a cunoștințelor dobândite, am făcut experimente interesante și le-am sugerat exemple de activități inedite, pe care le puteau face acasă. Lecțiile conțineau și sarcini sau provocări de tot felul; o parte erau efectuate, în timpul activității, de către elevii ”Școlii marionetelor”, Factorel și D-ra Alfabet, iar altele erau un fel de temă pentru acasă,  copiii putând trimite rezolvările la o adresă de email.

A fost o mare bucurie să primim răspunsurile copiilor de peste tot din țară, să le oferim feedback, să corespondăm cu ei și să îi asigurăm de toată susținerea noastră.

  • Ce faci diferit la clasă la acest început de an școlar #altfel?

Începutul de an școlar a însemnat pentru noi ”scenariul roșu”, cauzat de nefinalizarea lucrărilor de renovare a școlii. După atâtea luni de învățare în online, nu se putea să nu mă întâlnesc deloc cu copiii mei!…Astfel, m-am documentat despre ”învățarea în aer liber”, m-am inspirat din practica altor țări, am proiectat activități specifice, în afara sălii de clasă și am căutat sponsori pentru a ne asigura cele necesare (taburete, clipboard-uri, flipchart). Cum în curtea școlii nu era posibilă desfășurarea acestor activități, am ales ca locații parcul și livada.

”Școala marionetelor în aer liber” are cursuri de două ori pe săptămână, în paralel cu școala online și se desfășoară în deplină siguranță, respectându-se toate normele igienico-sanitare și de distanțare fizică. Se știe foarte bine că educația outdoor are extrem de multe beneficii. Ea se bazează în primul rând pe învățarea experiențială, cea în care copilul ”învață cu creierul, cu mâinile și cu inima”.

Școala în aer liber este foarte interesantă și, de ce nu, distractivă. Cadrul natural le oferă copiilor posibilitatea de a se manifesta mai liber, de a fi mai relaxați, de a respira aer curat, de a face mișcare. De asemenea, îi provoacă la investigare, la cercetare, făcând apel la curiozitatea naturală, firească a celor mici și crește gradul de participare activă, intensifică relațiile sociale.

Educația outdoor permite un nivel ridicat de creativitate, atât din partea participanților, cât mai ales din partea organizatorului, a cadrului didactic. Este o reală provocare să planifici și să realizezi în natură activități de matematică, limba română, științele naturii, muzică, arte vizuale și abilități practice, așa cum am făcut noi și la care copiii mei au participat cu mult interes și entuziasm. 

Acest tip de învățare în aer liber este benefic în dezvoltarea socio-emoțională a copiilor, ajutând la diversificarea și nuanțarea comunicării sociale, atât de vitregită în ultima vreme din cauza izolării și a distanțării sociale.

  • Ce gânduri le-ai oferi părinților care traversează alături de copii această perioadă de nesiguranță?

Noi, părinții, (căci și eu sunt părinte) a trebuit să ne adaptăm vremurilor, să găsim resurse și modalități de a ne susține copiii și de a nu avea de suferit dezvoltarea lor emoțională. În ciuda problemelor create de această pandemie, sunt sigură că foarte mulți părinți au considerat această perioadă ca fiind o oportunitate de a petrece timp cu copilul, de a dezvolta relația cu acesta.  

Având în vedere prelungirea acesteia, sfatul meu este ca părinții să încerce să devină un model în ceea ce privește gestionarea unei situații stresante; să evite accesul copilului la știri despre evenimente tragice; să-l sprijine în activitatea de învățare, să îl încurajeze să mențină contactul cu prietenii, să îl îndemne să țină un jurnal, să îi organizeze timpul, evitând astfel excesele de orice fel.

Comportamentul părinților reprezintă un etalon în comportamentul copiilor, așa că, pe lângă lucrurile de mai sus, este foarte important să ne păstrăm și noi echilibrul emoțional, să rămânem optimiști și încrezători, pentru binele copiilor.

  • Ce gânduri le-ai oferi colegilor profesori în această perioadă, în interacțiunea cu cei mici?

Colegii mei au fost alături de elevi și de familiile acestora de la începutul pandemiei și știu foarte bine ceea ce au de făcut. În ciuda neajunsurilor sistemului, aceștia și-au adaptat activitatea didactică și le-au fost sprijin moral copiilor, i-au ascultat și i-au încurajat.

În această perioadă, rolul și sarcinile profesorului aproape că s-au dublat, dar el a continuat să strecoare, pe lângă cunoștințe, un strop de grijă, o fărâmă de ascultare, multă răbdare, compasiune și sfaturi, o glumă la care poate a râs doar el și, peste toate, a presărat iubire din plin! Căci, ‘‘nu contează ceea ce faci, ci câtă dragoste pui în ceea ce faci!” (Maica Tereza)

 Să fim sănătoși și să ne întoarcem cu bine în sălile de clasă!

Leave a Reply

%d bloggers like this: